torsdag 15 september 2016

Muntligt berättande

Muntligt berättande


Läraren berättar gärna egna erfarenheter och om sitt vardagsliv. Läraren berättar framförallt i so och no.  
Planering
Jag har valt att berätta Fisken med önskningen. Jag kommer att ha minnesanteckningar som underlättar. Berättandet sker i halvklass då det är lättare att få med alla elever och att eleverna hinner komma till tals. Alla elever kommer sitta på stolar i en halvcirkel för att hålla koll på att alla lyssnar (Henricsson & Lundgren sid 128). Syftet med berättandet är träna på att lyssna och återberätta. Lyssna och återberätta ingår bara i åk 1-3 men ingår även i de andra årskurserna som en naturlig del av undervisningen (kommentarmaterial till svenska, sid 15).
Eleverna ska öva sig i muntligt berättande genom att använda mig av övningen att återberätta i mindre grupp Henricsson & Lundgren sid 138.
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från vardag och skola. Stödord, bilder och digitala medier som hjälpmedel för att planera och genomföra muntliga presentationer( skolverket 2011 sid 224).
Genomförande:
Jag förberedde mig genom att läsa historien flera gånger så att jag nästan kunde den utantill. Jag placerade eleverna i på stolar i en cirkel.  Eleverna lyssnade på berättelsen och därefter skulle de återberätta tre och tre för varandra. Jag blev imponerad av att de hade lyssnat och att de återberättade historien utan att avbryta varandra.  Jag ställde frågor efteråt om vad dom tyckte om uppgiften och de var positiva och tyckte att det var kul. 
Utvärdering:
Jag ansåg att lektionen gick bra genom att jag fick med mig alla eleverna både när jag berättade och när de skulle återberätta själva. Att berätta är ett bra sätt att nå de elever som har svårt att skriva och behöver en annan kanal för att lära in. Jag kommer att ta till mig berättandet och använda det mera i min fortsatta tid som lärare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar