Läraren
berättar gärna egna erfarenheter och om sitt vardagsliv. Läraren berättar
framförallt i so och no.
Planering
Jag har valt
att berätta Fisken med önskningen. Jag kommer att ha minnesanteckningar som
underlättar. Berättandet sker i halvklass då det är lättare att få med alla
elever och att eleverna hinner komma till tals. Alla elever kommer sitta på
stolar i en halvcirkel för att hålla koll på att alla lyssnar (Henricsson &
Lundgren sid 128). Syftet med berättandet är träna på att lyssna och
återberätta. Lyssna och återberätta ingår bara i åk 1-3 men ingår även i de
andra årskurserna som en naturlig del av undervisningen (kommentarmaterial till
svenska, sid 15).
Eleverna ska
öva sig i muntligt berättande genom att använda mig av övningen att återberätta
i mindre grupp Henricsson & Lundgren sid 138.
Muntliga
presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade
från vardag och skola. Stödord, bilder och digitala medier som hjälpmedel för
att planera och genomföra muntliga presentationer( skolverket 2011 sid 224).
Genomförande:
Jag
förberedde mig genom att läsa historien flera gånger så att jag nästan kunde
den utantill. Jag placerade eleverna i på stolar i en cirkel. Eleverna lyssnade på berättelsen och därefter
skulle de återberätta tre och tre för varandra. Jag blev imponerad av att de
hade lyssnat och att de återberättade historien utan att avbryta varandra. Jag ställde frågor efteråt om vad dom tyckte
om uppgiften och de var positiva och tyckte att det var kul.
Utvärdering:
Jag ansåg
att lektionen gick bra genom att jag fick med mig alla eleverna både när jag
berättade och när de skulle återberätta själva. Att berätta är ett bra sätt att
nå de elever som har svårt att skriva och behöver en annan kanal för att lära
in. Jag kommer att ta till mig berättandet och använda det mera i min fortsatta
tid som lärare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar