Praxisseminarium
Min fråga
till Praxisseminariet:
Läraren
läser en beskrivande text som är cirka en A4. Eleverna ska skriva en egen
fortsättning på texten. Eleverna ställer upprepande frågor kring vad texten
handlade om. Jag och läraren får gå runt i klassrummet för att hjälpa flera av
eleverna som har svårt att komma ihåg vad texten handlade om samt att komma
igång med sitt skrivande.
Det visade
sig att flera av eleverna som är duktiga läsare inte kunde ta till sig
högläsning av läraren. De hade svårt att koncentrera sig och att lyssna.
Eleverna hade flera brister i läsförståelsen och kunde heller inte läsa mellan
raderna. När eleverna arbetar själva med en text var detta var det lättare men
de böhvde fortfarande hjälp. Hur kommer det sig att eleverna inte kan
koncentrera sig när läraren läser? När de eleverna är goda läsare? Vad är det
som gör att läsförståelsen blir sämre när man går i åk 5 än när de går i åk 3?
Slutar man träna läsförståelse när eleverna börjar mellanstadiet?
Skolverket
2011 sid 224 under läsa och skriva ”lässtrategier för att förstå och tolka
texter från olika medier samt att urskilja texters budskap, både det uttalade
och det som står mellan raderna”. Vidare står i kommentar materialet för svenska
(skolverket 2011, sid 11-12) ”Att få läsa mycket är nödvändigt, men det är inte
tillräckligt för att utveckla läsförmågan. Man måste också få hjälp med att
lära sig olika lässtrategier”. Detta tror jag man tränar för lite när eleverna
börjar mellanstadiet. Eleverna får inte de rätta verktygen för att träna sin läsförståelse
något som jag som lärare kommer att ta till mig.
Vad vi kom
fram till:
Vi hann
tyvärr inte diskutera frågan något längre. Det vi kom fram till är att
läsförståelsen minskar ytterligare när eleverna börjar på högstadiet. Vi hade
ingen bra förklaring till varför det är som det är, men att alltid träna
läsförståelse under hela grundskolan har en stor betydelse.
Övriga
diskussioner:
Vi hamnade i
diskussioner kring att flera inte hade blivit så väl mottagna på sin Vfu. Flera
var förvånade över hur ”verkligheten” i skolan ser ut. Många elever med stora
svårigheter i varje klass. Det fanns inte aktuella åtgärdsprogram dessa
uppdaterades inte och de följdes inte. Vi hade som förslag att de eleverna
skulle få en tid som de kunde arbeta för att sedan ta paus, eller att man visar
de eleverna vad de ska hinna göra innan det blir en liten paus.
Vi talade
även om hur viktig lärarens roll är för många elever. Elever har svårt att byta
till en lärare som de kanske bara har en timme i veckan. Betydelsen av att var
mentor, klasslärare.
Jag tyckte
vi fick bra diskussioner kring hur olika det ser ut på olika skolor, att
skillnaden var så stor på olika skolor. Vi behöver fler resurser till skolan
och hjälp på hur man kan hantera eleverna utefter deras förmåga.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar