torsdag 15 september 2016

Skrivande

Skrivande

Planering

Kunskapskrav åk 6 ”Eleverna kan skriva med begripligt innehåll och i huvudsak fungerande struktur samt viss språklig variation.  I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med viss säkerhet” (Skolverket 2011 s, 228).
Planering. 
Eleverna ska skriva en berättande text med utgångspunkt från en bild. De ska träna sig i att göra tankekarta och ge respons på varandras texter. De ska även göra en miljö och personbeskrivningar för att bygga upp ordförrådet. De ska även använda sig av svenska skrivregler.
Eleverna ska först använda sig av en tankekarta, därefter ska de skriva en berättande text med utgångspunkt från bilden. Eleverna får en muntlig instruktion där jag skriver på tavlan att texten ska ha en inledning ett problem en lösning och slut. Texten ska innehålla miljö och personbeskrivning. Eleverna ska välja en händelse i bilden. Eleverna tränar sig på bildtolkning och berättelse skrivning med de olika processerna. ”Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande texter där ord, bild och ljud samspelar” (Skolverket,2011,s 224).



Genomförande:
Det var åtta elever och vi satt vid ett runt bord i ett angränsande grupprum. Där fanns ingen smartboard så jag fick skriva ut varsin bild till eleverna. Eleverna var väldigt pratiga så det tog en stund innan vi kom igång. Alla utan en elev skrev tankekarta, det visade att de var vana vid att skriva tankekartor. Fem elever kom igång snabbt med att skriva medan tre elever hade svårt med att komma igång.

Utvärdering:
Alla eleverna höll en röd tråd när de skrev. Eleverna hade svårt med miljö och personbeskrivningar. En elev skrev sin berättelse som en dikt. Flera av eleverna missar stor bokstav efter punkt, detta förvånade mig då jag trodde att eleverna hade automatiserat detta i årskurs fem.
När alla väl kom igång med sitt skrivande fungerade det väldigt bra. Att eleverna inte kom igång kan bero på att de inte är vana vid mig som pedagog.
Jag pratade med läraren efteråt så hon fick tips om vad hon kunde fortsätta arbeta med. Hon var dock medveten om vilka brister som finns. Det visade sig att en av eleverna som satt med mig har dyslexi och en har Asberger och ADHD. Det kan vara för och nackdelar med att vara ovetande om barns svårigheter.

Att tänka på till nästa gång är att bättre gå igenom person och miljöbeskrivningar hur man kan skriva kring detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar