Skrivande
Planering
Kunskapskrav
åk 6 ”Eleverna kan skriva med begripligt innehåll och i huvudsak fungerande
struktur samt viss språklig variation. I
texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och
språkriktighet med viss säkerhet” (Skolverket 2011 s, 228).
Planering.
Eleverna ska
skriva en berättande text med utgångspunkt från en bild. De ska träna sig i att
göra tankekarta och ge respons på varandras texter. De ska även göra en miljö
och personbeskrivningar för att bygga upp ordförrådet. De ska även använda sig
av svenska skrivregler.
Eleverna ska först använda sig av en tankekarta, därefter ska
de skriva en berättande text med utgångspunkt från bilden. Eleverna får en
muntlig instruktion där jag skriver på tavlan att texten ska ha en inledning
ett problem en lösning och slut. Texten ska innehålla miljö och
personbeskrivning. Eleverna ska välja en händelse i bilden. Eleverna tränar sig
på bildtolkning och berättelse skrivning med de olika processerna. ”Strategier
för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska
uppbyggnad och språkliga drag. Skapande texter där ord, bild och ljud
samspelar” (Skolverket,2011,s 224).
Genomförande:
Utvärdering:
Alla eleverna höll en röd tråd när de skrev. Eleverna hade svårt
med miljö och personbeskrivningar. En elev skrev sin berättelse som en dikt.
Flera av eleverna missar stor bokstav efter punkt, detta förvånade mig då jag
trodde att eleverna hade automatiserat detta i årskurs fem.
När alla väl kom igång med sitt skrivande fungerade det
väldigt bra. Att eleverna inte kom igång kan bero på att de inte är vana vid
mig som pedagog.
Jag pratade med läraren efteråt så hon fick tips om vad hon
kunde fortsätta arbeta med. Hon var dock medveten om vilka brister som finns.
Det visade sig att en av eleverna som satt med mig har dyslexi och en har
Asberger och ADHD. Det kan vara för och nackdelar med att vara ovetande om
barns svårigheter.
Att tänka på till nästa gång är att bättre gå igenom person
och miljöbeskrivningar hur man kan skriva kring detta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar