lördag 10 september 2016

Textsamtal

Textsamtal

Planering.

Jag bygger min planering utifrån läsandeklass modellen:
·         Att förutspå och ställa hypoteser
·         Att ställa frågor
·         Att reda ut oklarheter
·         Att sammanfatta
·         Att skapa inre bilder

Textsamtalet kommer att genomföras i en årskurs 5 på eftermiddagen. Det kommer att vara mellan 5-8 elever för att alla ska kunna delta i diskussionen.  Jag kommer att läsa högt ett kapitel ur boken Förvandlad, kapitlet heter sömngångaren. Utgångspunkten kommer att utgå från modellen läsande klass. Eleverna kommer att sitta som vanligt i klassrummet. Jag vill att eleverna ska kunna följa med i texten, därför använder jag mig av smartboard. Eleverna kommer att tränas i att tala, lyssna och samtala.  ”Undervisningen ska syfta till att eleverna utvecklar förmåga att skapa och bearbeta texter, enskilt och tillsammans med andra” (skolverket, 2011,s 222).

Genomförande

Förberedelsen gjorde jag genom att läsa texten innan så att jag skulle veta vad den handlade om. Jag läste på om de olika strategierna från läsandeklass. Förberedde vilka frågor jag skulle kunna ställa om det skulle bli tyst. Till exempel vilken genre texten har? Vad tror ni kapitlet kommer att handla om?
Jag hade 7 elever i ett klassrum. Jag frågade eleverna om de var vana vid textsamtal och det var dom inte.  De kunde lista ut att det skulle handla om en text. Smartboarden använde jag för att alla eleverna skulle kunna följa med i texten under högläsningen. Jag hade en tydlig roll som samtalsledare, genom att jag läste högläsning och jag avgjorde när det var dags att pausa i texten. Samtalen kring texten gick bra. Elevernas tankar kom fram vi fick flera bra diskussioner, både innan, under och efter högläsningen.

Utvärdering


Strategierna från läsandeklass fungerade bra. Eleverna blev sugna på att läsa hela boken då de ville veta vad som kommer att hända. Detta känner jag som väldigt positivt att få in läslusten. Jag tyckte alla eleverna var engagerade och alla kom till tals. Det är fördelen med att inte ha så många elever. Som fortsättning hade det varit roligt att eleverna fick skriva en egen fortsättning på texten och därefter läsa färdigt boken. Jag känner inte att det var något jag vill förändra utan det blev en bra lektion med aktiva elever.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar