Textsamtal
Planering.
Jag bygger
min planering utifrån läsandeklass modellen:
·
Att
förutspå och ställa hypoteser
·
Att
ställa frågor
·
Att
reda ut oklarheter
·
Att
sammanfatta
·
Att
skapa inre bilder
Textsamtalet kommer att genomföras i en årskurs 5 på eftermiddagen. Det kommer att vara
mellan 5-8 elever för att alla ska kunna delta i diskussionen. Jag kommer att läsa högt ett kapitel ur boken
Förvandlad, kapitlet heter sömngångaren. Utgångspunkten kommer att utgå från modellen
läsande klass. Eleverna kommer att sitta som vanligt i klassrummet. Jag vill
att eleverna ska kunna följa med i texten, därför använder jag mig av
smartboard. Eleverna kommer att tränas i att tala, lyssna och samtala. ”Undervisningen ska syfta till att eleverna
utvecklar förmåga att skapa och bearbeta texter, enskilt och tillsammans med
andra” (skolverket, 2011,s 222).
Genomförande
Förberedelsen
gjorde jag genom att läsa texten innan så att jag skulle veta vad den handlade
om. Jag läste på om de olika strategierna från läsandeklass. Förberedde vilka frågor
jag skulle kunna ställa om det skulle bli tyst. Till exempel vilken genre
texten har? Vad tror ni kapitlet kommer att handla om?
Jag hade 7
elever i ett klassrum. Jag frågade eleverna om de var vana vid textsamtal och
det var dom inte. De kunde lista ut att
det skulle handla om en text. Smartboarden använde jag för att alla eleverna
skulle kunna följa med i texten under högläsningen. Jag hade en tydlig roll som
samtalsledare, genom att jag läste högläsning och jag avgjorde när det var dags
att pausa i texten. Samtalen kring texten gick bra. Elevernas tankar kom fram
vi fick flera bra diskussioner, både innan, under och efter högläsningen.
Utvärdering
Strategierna
från läsandeklass fungerade bra. Eleverna blev sugna på att läsa hela boken då
de ville veta vad som kommer att hända. Detta känner jag som väldigt positivt
att få in läslusten. Jag tyckte alla eleverna var engagerade och alla kom till
tals. Det är fördelen med att inte ha så många elever. Som fortsättning hade
det varit roligt att eleverna fick skriva en egen fortsättning på texten och därefter
läsa färdigt boken. Jag känner inte att det var något jag vill förändra utan
det blev en bra lektion med aktiva elever.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar